Innovasjon Norge presenterte 21. august de første bedriftene som skal bruke det nye, offisielle opphavsmerket Made in Norway på sine produkter og løsninger. Målet er å styrke merkevaren Norge og å bruke den norske identiteten til å vinne kunder internasjonalt.
– Næringslivet har omfavnet den nye merkeordningen og det er en glede for oss å kunne fortelle hvilke bedrifter og merkevarer som nå blir de første til å ta i bruk Made in Norway-logoen. Det er et stort spenn av virksomheter med svært ulike produkter og tjenester. Det viser at ordningen favner vidt og kan fungere godt for store deler av næringslivet. Disse bedriftene går foran, og vi er stolte av å ha dem på laget, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.
Made in Norway vil være et beskyttet varemerke for norske produkter som eksporteres til utlandet. Det skal være et kvalitetsmerke for norske produkter.
– Merkeordningen Made in Norway kan sette norske bedrifter i stand til å øke sin eksport gjennom den styrken Norge som merkevare står for. Made in Norway er et initiativ fra næringslivet selv, og som vi støtter med god grunn: Fra forskning, andre lands erfaringer og nasjonale erfaringer, vet vi at gode merkeordninger fungerer, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Disse bedriftene har vært med i pilotfasen, for å teste og videreutvikle merkeordningen:
- 7sense Agritech
- Asak Miljøstein
- Aurora Spirit Distillery
- David-Andersen
- Drytech – Real turmat
- Ekornes
- Forestia
- HoloCare
- Hurtigruten Norway as
- Jøtul
- Mack
- Norvigroup Norsk Dun
- Omgi
- OptoScale
- OSO Hotwater
- Paxster
- Pentex
- Rottefella
- Sensio
- Søve
- Tunable
- Zooca – The Calanus Company
Alle pilotbedriftene har produkter eller løsninger som oppfyller kriteriene for å kvalifisere seg til å bruke merket. Det betyr at produktene eller løsningene i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge og at bedriften jobber etter prinsippene for ansvarlig næringsliv.
Ønsket med merkeordningen er at forbrukere raskt og enkelt skal kunne velge produkter og løsninger som forsterker og underbygger norsk verdiskaping.
Regjeringen satte i gang arbeidet med merkeordningen etter ønske fra næringslivet Innovasjon Norge forvalter ordningen videre.
Om Made in Norway
- Made in Norway er et beskyttet varemerke for markedsføring. Det skal styrke norske produkter og løsningers posisjon i internasjonale markeder.
- Merkeordningen er en del av «Hele Norge eksporterer», satt i gang av regjeringen for å øke Norges internasjonale konkurransekraft.
- Innovasjon Norge forvalter ordningen.
- Norge må øke fastlandseksporten og omstille næringslivet. Norge trenger løsninger som skaper arbeidsplasser, gir bærekraftig vekst og økt eksport.
- Et felles opphavsmerke vil skape synergier, der bedrifter som lykkes internasjonalt med merket på produktene vil ha en positiv innvirkning på andre Made in Norway-bedrifter.
- Når du ser opphavsmerket kan du være trygg på at produktet eller løsningen i hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Produktet eller tjenesten følger våre krav til ansvarlighet og bærekraft. Det kan være et fortrinn internasjonalt.
- De spesifikke kriteriene varierer avhengig av produktkategori.
Om hele Norge eksporterer